سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، پیشوا و پرهیزگاران، سروراند و همنشینی آنها، مایه فزونی است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :15
کل بازدید :311854
تعداد کل یاداشته ها : 117
103/1/10
4:19 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمد رضا آقابیگی[226]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
(( همیشه با تو )) سروهای سرافراز هو اللطیف مبادا روی لاله ها پا گذاریم خانه متروک همسفرمهتاب امٌل عروج .: شهر عشق :. بانک مقاله آدمک ها شاهراه اندیشه آرمان(بازگشتی دوباره) به نام وجود باوجودی که وجودبی وجودم عشق الهی: نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی از قرآن بپرس Ask quran نگاه مشرقی دوستان همدم دربدران سکوت عشق ذخیره خدا آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام مذهب عشق مذهبی عدل الهی Divine Justice پرتگاه ناگفته های آبجی کوچیکه عاشق دلباخته وبلاگ رسمی کتایون پیام محبت شناخت اراء و افکار ضالّه همسفر عشق شمیم یار... نافذ فصل سکوت من گذشته من گل نرگس Narcissus طلسم شدگان مـن او چاپی دوم خانه اطلاعات به وسعت دنیا به وسعت دنیا خاطرات یک زندگی یه دل خسته یک کلام حرف خودمونی .:(( به یاد رضا )):. دختـــــر غربتـــی دنیای واقعی اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار از یک روحانی دختر ی با کو له‏با ر ی ا ز ا مید عاشقانه های گودزیلا بی سرزمین تر از باد یه پرستویی که قلبش شکسته خلوت تنهایی زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست ساقیا قدحی ریز که ما باده پرستیم ::. یاغی ترین .:: وبلاگ ایران اسلام دوست عزیز سلام داستان و راه های توحید جویان بزرگ تا.............شقایق او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم! گل ارکیده زیر درخت گل خدای که به ما لبخند میزند باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه باورم کن کوچولوها مانا کوثر چهاردیواری توهم یک عشق....... چاه بانک اس ام اس و جوک سیب سایت تخصصی گوشی موبایل عطش کلبه احزان سایت ویژه یک جالب برای دیدن فلش ایمل ریاست کانون رشد (سیروس دولت پور) باشگاه اندیشه سایت خبری سایت تکچین سایت مخ زن آموزش زبان انگلیسی سایت سیامک انصاری (کیانوش) سایت شبهای برره بید جیگر موزیک آموزش رایانه و مهارت icdl به زبان فارسی دایره المعارف فارسی آدرسهای اینترنت سایت زن روز (ویژه خانم ها - مد لباس ) محاسبه طول عمر (به روش کاملا پزشکی ) کاریکاتور بازیگران سینمای ایران سایت مهران مدیری شقایق دهقان (گل یاسمن بانو) سایت مناجات وبلاگ رییس جمهور (آقای محمود احمدی نژاد) پیوند به سایتهای دولتی سایت عمو پورنگ دوربین نت (آرشیو عکس) کسب در آمد و جوک و sms سایت کانون فرهنگی و تربیتی رشد لحظه‏ی دیدار بازار شپش فروشها خدا بود و دیگر هیچ نبود...!!! برای تو چرا و چگونه...؟؟؟ کویر خیال سکوت :.: : نماز،یک هدیه الهی :.: : تا شکوفه ی عشق اینک از حال به آینده پلی باید زد....... وبلاگ تفریحی Fashens چشم انداری بر ژاپن من نگاشت سایت پاسخگو (سئوالات شرعی ) حنانه خواهر سیب مخمل افتاب حقیقت هنرهای رزمی وبلاگ کانون رشد ناحیه 3 کرج

مثلث برمـودا این بـار در صحرای نـوادا


    
    
    شگفتی‌های مثلث برمودا

    مثلث برمودا منطقه‌ای جغرافیایی در غرب اقیانوس اطلس است که در سه راس آن جزیره برمودا، پورتوریکو و فلوریدا واقع شده است. این منطقه یکی از مناطق مرموز و جنجال‌برانگیز دنیاست که در صد سال اخیر بیشتر از دویست هواپیما و پانصد کشتی در این منطقه بدون این‌که اثری از سرنشینان آن به جا بماند ناپدید شده‌اند. از جمله ویژگی‌های عجیب آن وجود لکه‌های آب سفید در سطح اقیانوس در این منطقه است. «وینست گادیس» در سال 1964 مرزهای این منطقه را مشخص و نام مثلث برمودا را بر آن نهاد. اسرار و عجایب این منطقه سبب شد تا مدت‌ها به سوژه‌ای برای بسیاری از نویسندگان و فیلمسازان دنیا تبدیل شود. از جمله کتاب‌های معروف و پرطرفدار در این زمینه کتاب
    «elnairt adumreB eTh» که در سال 1974 توسط «چارلز برلیتز» نوشته شد و به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال برگزیده شد. در این کتاب ناپدید شدن 37 هواپیما و 38 کشتی دقایقی قبل از ناپدید شدن توصیف شده است. یکی از معروف‌ترین حوادث برمودا، حادثه پرواز 19 بود که در پنج سپتامبر 1945 روی داد. در این حادثه پنج بمب‌افکن نیروی دریایی آمریکا از پایگاه دریایی فلوریدا برای انجام یک عملیات آموزشی پرواز کردند. در یک شرایط جوی کاملا مناسب و با وجود خلبان‌های ماهر به ناگاه هر پنج هواپیما بالای مثلث برمودا ناپدید شدند یک هواپیما نیز که برای جستجو و نجات آنها به منطقه اعزام شد، نیز به چنین سرانجامی دچار شد.
    
     ناپدید شدن هواپیماها
    با وجود مدت‌ها جستجو هیچ اثری از این هواپیماها یافت نشد. در بیشتر اتفاقات مثلث برمودا اکثر هواپیماها در حالی ناپدید شده‌اند که تماس رادیویی خود را با ایستگاه‌های مبدا و مقصد تا آخرین لحظات حفظ کرده بودند و بعضی از آنها در لحظات آخر پیام‌های غیرعادی مخابره کردند. از جمله از دست دادن ناگهانی کنترل هواپیما، چرخش غیرعادی عقربه‌های قطب‌نما و یا تغییر رنگ آسمان به زردی و مه‌آلودگی.
    
     سیاه‌چاله در زیر اقیانوس
    تاکنون جسد هیچ یک از قربانیان برمودا کشف نشده است. فرضیه‌های طبیعی و غیرطبیعی مختلفی در مورد این عجایب از سوی محققان ارائه شده است. از جمله وجود یک سیاه‌چاله در زیر اقیانوس، یک حالت استثنایی مغناطیسی زمین و یا مجموعه‌ای از کریستال‌های بزرگ زیرآب که کشش الکتریکی دارند. اما هیچ کدام اینها دلایل قاطعی برای این پدیده مرموز نبودند و در واقع مثلث برمودا مانند یک آهن‌ربا عمل می‌کند و اجسام را با هر وزنی به سوی خود می‌کشاند. حدود بیست سالی است که سفرهای هوایی و دریایی از این مسیر انجام نمی‌گیرد. چرا که ممکن است اتفاقی عجیب در این ناحیه بیفتد.
    
    برمودایی در نوادا

    به گزارش مجله آلمانی «تاگس اشپیگل»، «استیو فوست» خلبان ماجراجوی 63 ساله در سوم سپتامبر به منظور یک عملیات اکتشافی در ساحل «نوادا» منطقه‌ای در آمریکای شمالی پروازی را با هواپیمای یک موتوره‌اش شروع کرد و تاکنون هیچ اثری از او یافت نشده است. از دو هفته پیش یک عملیات گشت بزرگ در این منطقه در حال انجام است اما تا به حال هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. گروه‌های تجسس منطقه، نام مثلث برمودای 2 را روی این منطقه از آمریکای شمالی گذاشته‌اند چرا که این ناپدید شدن مرموز تنها حادثه عجیب در این منطقه نبوده است. در ده سال گذشته 340 هواپیمای کوچک در این منطقه سقوط کرده‌اند و از سال‌ 50 تاکنون 150 هواپیمای کوچک در این منطقه ناپدید شده‌اند، به گفته یکی از مسئولان پرواز «سانفرانسیسکو» اگر کسی در نقطه‌ای از «نوادا» سقوط کند احتمال این‌که کسی اثری از او بیابد، خیلی ضعیف است. در عملیات گشت «استیو فوست» هشت لاشه هواپیمای قدیمی که بعضی از آنها مربوط به ده‌ها سال پیش است کشف کرده است که اثری از سرنشینان آنها نبود. به گفته این تیم این جزیره یک جزیره خطرناک است که گرمای داغ و سوزانی دارد. «ویلیام اولگه» یکی از اهالی ایالت نزدیک به نوادا می‌گوید پدرش «چارلز» وقتی که او چهار سال داشت در راه «رینو» در منطقه‌ای در ساحل نوادا ناپدید شد و تاکنون اثری از او یافت نشده است.
    «ویلیام» که امروز 47 سال دارد امیدوار است که یکی از لاشه هواپیماهای کشف شده متعلق به پدرش باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که «استیو فوست» یک خلبان ماهر بود که تا به حال سفرهای خطرناک زیادی را پشت سر گذاشته بود و ناپدید شدن او در این پرواز واقعا شگفت‌انگیز بود. او در سال 2002 اولین سفر تک نفره بدون توقف با بالن را به دور دنیا انجام داد. در سال 2005 نیز به عنوان اولین نفر با هواپیمای سبک «reyalF labolG» تنها و بدون توقف کره‌زمین را دور زد. یک سال بعد نیز با هواپیمای سبک خود دور کره‌زمین و روی اقیانوس اطلس پرواز کرد.

86/9/4::: 6:22 ع
نظر()
  
  

او پزشک دهکده است


    
    سریال پزشک دهکده را حتما دیده‌اید. شاید در زمره کسانی باشید که پخش سری دوم آن را هم دنبال می‌کنید. در واقع این سریال داستان جذاب و دوست‌داشتنی دارد و با وجود تکراری بودن، بیننده را پای تلویزیون می‌نشاند. این سریال با نام اصلی «دکتر کویین، زن درمانگر» در آمریکا و به کارگردانی بت سالیوان ساخته شد و بارها برنده جوایز مختلف «امی» که مربوط به فیلم‌های تلویزیونی می‌باشد، شد. ساخت این سریال در شبکه ‌SBC و در شش فصل کاری از اول ژانویه سال 1993 آغاز و تا شانزدهم می سال 1998 ادامه یافت و در این مدت 150 اپیزود و دو فیلم سینمایی تلویزیونی‌(تله سینمایی) از آن ساخته شد و در بیش از صد کشور دنیا روی آنتن رفت.
    
    داستان فیلم

    داستان فیلم سال 1867 را به تصویر می‌کشد و حول محور زندگی خانم پزشکی از اهالی بوستون به نام «مایکلاکویین» است که مردم او را دکتر مایک صدا می‌زنند (نقش این شخصیت را هنرپیشه انگلیسی و خوب فیلم‌های سینما و تلویزیون جین سیمور ایفا کرده است.) مایکلا پس از مرگ پدر تصمیم می‌گیرد از شهر و زادگاهش که هیچ‌کس او را به عنوان یک پزشک قبول ندارد به یک شهر یا روستای کوچک و دورافتاده‌ای به نام «کلورادواسپرینگز» برود و برای خودش طبابت کند. در کلورادو با افراد مختلفی از جمله «بایرون سالی» ( که بازیگر آن جو لاندو هنرپیشه آمریکایی است) و قابله‌ای به نام «شارلوت کوپر» آشنا می‌شود. مدتی بعد شارلوت توسط مار گزیده می‌شود و از دنیا می‌رود. او قبل از مرگ مراقبت از سه فرزندش «کالین»، «برایان» و «متیو» را به دکتر مایک می‌سپارد. دکتر مایک در کلورادو اسپرینگ زندگی جدیدی را آغاز می‌کند و سعی می‌کند خود را با نوع زندگی آن‌جا که برای او تازگی دارد، هماهنگ کند و بعد از مدتی درمی‌یابد دل به عشق سالی داده است. در این بین او همواره در تکاپوست تا خود را به عنوان یک پزشک به مردم شهر بقبولاند و در این مدت اتفاقات زیادی برای او رخ می‌دهد ولی سرانجام ساکنین شهر او را به عنوان یکی از مردم آن جا و یک پزشک حاذق می‌پذیرند. در زمان طولانی ساخت این سریال اتفاقات خوب و بد زیادی برای عوامل ساخت رخ داد. یکی از نکات جالب توجه، بزرگ شدن تدریجی هنرپیشه‌های خردسال فیلم از جمله «برایان» پسر کوچک دکتر مایک است. وقتی پس از مشاهده قسمت‌های پایانی یک بار سری به قسمت‌های اولیه فیلم بزنیم، می‌بینیم که برایان چقدر فرق کرده و از کودکی شش، هفت‌ساله به نوجوانی سیزده، چهارده‌ساله رسیده است. نکته جالب دیگر بارداری جین سیمور هنرپیشه اصلی فیلم بود. در قسمت‌هایی که دکتر مایک را باردار می‌بینیم، او واقعا باردار است و از شکم مصنوعی استفاده نکرده است. جین سیمور، در زمان ساخت این سریال صاحب دو پسر دوقلو شد که این مسئله ادامه کار را برای او مشکل می‌کرد ولی او چاره‌ای جز ادامه تلاش برای این فیلم نداشت.
    بغرنج‌ترین مشکل فیلم تصمیم جدی «جو لاندو» بازیگر نقش سالی به خروج ازفیلم بود او که بعد از چند سال از داستان و شخصیت خودش خسته شده بود، دیگر میل نداشت به بازی ادامه دهد و بت سالیوان کارگردان سریال هم که احساس می‌کرد یک تغییر اساسی در داستان ضروری است، تصمیم گرفت فیلم را بدون او ادامه دهد. بدین ترتیب، قرار شد سالی در فیلم کشته شود. از آنجا که این مسئله هنوز قطعی نبود فیلم را به این صورت ساختند. سالی در درگیری با سرگروهبان ارتش و به همراه او از صخره بلندی به پایین سقوط می‌کند. تا چند قسمت نه دکتر مایک، نه بینندگان فیلم و نه حتی عوامل ساخت نمی‌دانستند «سالی» زنده است یا مرده. سالیوان تصمیم گرفته بود اگر جو لاندو به بازی برگشت بدن مصدوم شده «سالی» توسط دکتر مایک و بقیه پیدا شود و اگر برنگشت جسد او کشف شود. سالیوان، دانیل بهترین دوست سالی را دوباره به بازی برمی‌گرداند. قرار بود اگر سالی کشته شد دانیل شخصیت اصلی مرد داستان شود و همسر آینده دکتر مایک، ولی در همان زمان هواداران سریال پزشک دهکده تظاهرات کردند و خواستار زنده ماندن سالی شدند. بدین ترتیب سالی دوباره به سریال بازگشت. سریال پزشک دهکده یکی از پرطرفدارترین سریال‌های آمریکا شد ولی اکثر تماشاگران‌ او را زن بالای چهل سال حدس می‌زدند. به همین دلیل سازندگان فیلم تصمیم گرفتند تنش بیشتری در فیلم ایجاد کنند. از جمله این تنش‌ها سقط جنین دکتر مایک در زمان بارداری فرزند دوم و تیرخوردن او و افسردگی شدید وی پس از این اتفاق بود و همین اتفاقات، بینندگان سریال را بیش از پیش جذب این سریال کردند.
    
    آینده دکتر مایک

    پس از پایان سریال پزشک دهکده دو فیلم تله سینمایی از زندگی او ساخته شد که باز هم مورد توجه مردم قرار گرفت. در سال 2001 بسیاری از عوامل ساخت و هنرپیشگان علاقه خود را به ادامه ساخت سریال ابراز داشتند و گفتند مایلند در یک فیلم دیگر و یا حتی یک سریال جدید بازی کنند. جین سیمور، جو لاندو، چاد آلن و دیگر اعضای فیلم اعلام کردند دوست دارند درباره در کنار یکدیگر و در نقش‌های خود در سریال پزشک دهکده بازی کنند. بت سالیوان خالق این سریال نیز اعلام کرد میل دارد ادامه داستان آن را بنویسد ولی ظاهرا شبکه سازنده این سریال، شبکه SBC تمایل چندانی به این کار نشان نداده است.
    
     کوتاه از پزشک دهکده
     بیشتر داستان پزشک دهکده تخیلی است ولی برخی شخصیت‌ها و اتفاقات آن واقعی می‌باشد.
     واقعه سرقت از بانک پریستون و دزدیده شدن دارایی‌های مردم، یک داستان تاریخی واقعی است.
     لوکیشن ساخت سریال پزشک دهکده به همان صورت باقی ماند و بعدها در فیلم‌های دیگر از آن استفاده شد. تنها اماکنی که بلافاصله پس از پایان سریال خراب شدند ساختمان مدرسه پناهگاه سالی و هتل شاتو اسپرینگز بودند.
     تنها هنرپیشه این سریال که در تمام قسمت‌ها حضور داشت جین سیمور بود. پس از او «چادآلن»‌ در نقش «متیو» و «جو لاندو» در نقش سالی بودند.
     در اواسط ساخت سریال «اریکا فلورس» بازیگر نقش کالین اعلام کرد اگر دستمزدش را بالا نبرند دیگر کار نخواهد کرد. گفته می‌شود پدر اریکا به او اولتیماتوم داده بود که یا دستمزدش را بالا ببرند یا از پروژه بیرون بیاید. بدین ترتیب بدون هیچ توضیحی هنرپیشه دیگری به نام «جسیکا بومن» جای «اریکا فلورس» را گرفت. در ابتدا خیلی‌ها به این موضوع اعتراض کردند ولی مدتی بعد جسیکا آن‌قدر در نقش خود جا افتاد که همه اعتراف کردند بهتر از اریکا فلورس بازی می‌کند.
     پربیننده‌ترین قسمت سریال پزشک دهکده اپیزود مربوط به ازدواج دکتر مایک و بایرون‌سالی بود.
    
    جین سیمور
    جین سیمور یک از معدود هنرپیشه‌های زنی است که با وجود سن بالا هنوز هم بازی خوبی را از خودش به نمایش می‌گذارد. او زنی مهربان، خونگرم، پرکار و محبوب است که در نقش‌های متنوعی ظاهر شده است. می‌گویند بچه‌دار شدن هنرپیشه‌های زن باعث می‌شود ظاهرشان به هم بخورد و دیگر مثل قبل به آنها پیشنهاد کار نمی‌شود. ولی جین چهار فرزند دارد ولی از نظر حرفه‌ای و ظاهری تفاوت چندانی با سی‌سالگی خود نکرده است. جین سیمور متولد فوریه 1951 در انگلیسی است. پدرش «جان فرانک برگ» یک پزشک انگلیسی و با ریشه لهستانی- آلمانی بود و مادرش «میکه فرانکن برگ» زنی هلندی بود که در زمان جنگ جهانی دوم در اردوگاه بدون هیچ دارویی و تنها با اطلاعات مختصر خود در صلیب سرخ زندانیان ژاپنی و بیمار را مداوا می‌نمود. جان در سال 1990 و میکه در اکتبر سال 2007 از دنیا رفتند. نام اصلی او «جویس پنه‌لوپه ویلهمینا فرانکن برگ» است ولی در هفده سالگی و با ورود به عالم هنر نام این هنرپیشه 56 ساله که به نظر می‌رسد گذر ایام تاثیر چندانی بر او نداشته است کار حرفه‌ای خود را از سال 1969 با فیلم «اوه چه جنگ عاشقانه‌ای!» آغاز و خیلی زود با «مایکل اتنبورو» کارگردان همان فیلم ازدواج کرد. درسال 1973 از مایکل جدا شد و همچنان به فعالیت‌های مستمر هنری در عرصه سینما و تلویزیون ادامه می‌داد. اولین فیلم او که توجه بین‌المللی را به سوی وی جلب نمود فیلم «زندگی کن و بمیر» از سری فیلم‌های جیمز باند بود. پس از آن سریال تلویزیونی «دکتر کویین زن درمانگر» بار دیگر استعدادهای قوی خود را به همگان یادآور شد. اوایل ساخت همین سریال یعنی از سال 1993 بود که با همسر فعلی خود «جیمز کیچ» آشنا شد و ازدواج نمود. او بعد از «مایکل اتنبورو» و قبل از جیمز کیچ با دو نفر دیگر ازدواج کرد و طلاق گرفت. او از همسر سوم خود «دیوید فلین» دو فرزند به نام‌های «کاترین» متولد 1981 و «شون» متولد 6891 دارد. جین پس از ازدواج با کیچ و در زمان ساخت سریال پزشک دهکده دوقلوهایی به نام‌های «جانی کش» و «کریستوفر ریو» را به دنیا آورد. او نام پسرانش را از روی دوستان خانوادگی خود انتخاب کرده است. جین سیمور در سال 1981 برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن « گلدن گلوب» به خاطر فیلم «شرق ادن» در سال 1988 برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن نقش مکمل به خاطر فیلم تلویزیونی «اوناسیس، ثروتمندترین مرد دنیا» و در سال 1996 برنده بهترین هنرپیشه زن تلویزیون به خاطر سریال «پزشک دهکده» شد. از دیگر فیلم‌های جین سیمور می‌توان به «سندباد و چشم ببر» (1977)، «جایی در زمان» (1980)، «رازیانه سرخ» (1982)، «دفتر مرکزی» (1985)، «جنگ و یادبود» (1988)، و «ازدواج مصلحتی» (2005) اشاره کرد. چند نکته جالب در مورد سیمور این‌که رنگ چشم‌ها با هم متفاوت هستند. یک چشم او قهوه‌ای و چشم دیگرش سبز است و او به خاطر مادر هلندی‌اش، زبان هلندی را مثل زبان انگلیسی روان صحبت می‌کند.
    
    جو لاندو
     «ژوزف جان لاندو» معروف به «جو لاندو» متولد نهم دسامبر 1961 همان بایرون سالی همسر دکتر مایک است. او یک بازیگر آمریکایی است ولی باید بگویم کارش را در هالیوود از رستوران آغاز کرد. او در زمان شرکت در کلاس‌های بازیگری هالیوود در رستوران آن جا آشپزی می‌کرد. اولین نقشش در فیلم «خانه دریایی» بود و پس از آن با بازی در فیلم «یک زندگی برای زندگی» توجه دوستداران سینما را به خود جلب کرد و پس از آن نوبت به پزشک دهکده رسید که او را به اوج شهرت و محبوبیت رساند. از دیگر فیلم‌های مطرح لاندو «به حد مرگ دوستت دارم» (1990)، «بدون رمز کنترل» (1998) و سریال‌های «نور هدایت»، «سرزمین بالاتر» و «سامرلند» هستند. والدین جو لاندو«جو» و «ویرجینیا» نام دارند، او یک خواهر به نام «کتی» دارد که ده سال از او بزرگ‌تر است. لاندو در سال 1997 با زنی به نام «کرستن بارلو» ازدواج کرد. آنها دارای دو پسر به نام‌های «جک نویل لاندو» (1993) و کریستین آنتونیو لاندو (2001) و یک دختر به نام «میک الیزابت لاندو» (2003) می باشند. علائق مختلف لاندو در زمینه‌های زیر است: کارتون: نمو، هنرپیشه مرد: پل نیومن و استیومک کویین، هنرپیشه زن: مریل استریپ و سرگرمی: باغبانی و گل‌کاری، بهترین جا: کلورادو، بدترین جا: لاس‌وگاس در ساعات روز، عشق: همسر، او از کامپیوتر، بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی، حسادت و بیکاری متنفر است.
    

  
  

امام جعفر صادق(ع)
    بنیانگذار دانشگاه در جهان


    
    
    امام جعفر صادق(ع) امام ششم شیعیان، در هفدهم ربیع‌الاول سال 83 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، پدرش امام محمد باقر(ع) و مادرش «ام‌فروه» بودند. ایشان به تاریخ 25 شوال سال 148 هجری قمری در سن 65 سالگی دیده از جهان فرو بست و در قبرستان معروف «بقیع» در کنار مرقد پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.
    ایشان در سال 114 هجری در سن 31 سالگی به امامت رسیدند، دوران امامت او مصادف بود با اواخر حکومت امویان که در سال 133 قمری به عمر آن پایان داده شد و اوایل حکومت عباسیان که از این تاریخ آغاز شد. در باب عظمت علمی امام ششم شیعیان، شواهد فراوانی وجود دارد و این موضوع مورد قبول دانشمندان تشیع و تسنن است. فقها و دانشمندان بزرگ در برابر عظمت علمی آن حضرت سر تعظیم فرود می‌آوردند و برتری علمی او را می‌ستودند تا جایی که «ابوحنیفه» پیشوای مشهور فرقه حنفی می‌گفت: «من دانشمندتر از جعفربن محمد ندیده‌ام.»

    از سویی دیگر، از نظر فکری و فرهنگی نیز عصر امام جعفر صادق(ع)، عصر جنبش فکری و فرهنگی بود. در آن زمان، شور و شوق علمی بی‌سابقه‌ای در جامعه اسلامی به وجود آمده بود و علوم مختلفی اعم از علوم اسلامی همچون علم قرائت قرآن، علم تفسیر، علم حدیث علم فقه، علم کلام و یا علوم بشری مانند طب، فلسفه، نجوم ریاضیات و... پدید آمده بود، به طوری که هر کس که یک متاع فکری داشت به بازار علم و دانش عرضه می‌کرد. بنابراین پرسش‌های علمی عجیبی به وجود آمد که لازم بود امام به آن پاسخ گوید، از طرفی امام با توجه به فرصت مناسب سیاسی که به وجود آمده بود و با ملاحظه نیاز شدید جامعه و آمادگی زمینه اجتماعی، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام محمدباقر(ع) را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته‌های مختلف علوم عقلی و نقلی آن روز، شاگردان بزرگ و برجسته‌ای همچون هشام بن حکم، محمدبن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مومن طاق، مفضل بن عمر، جابربن حیان و... را تربیت کرد که تعداد آنها را بالغ بر چهار هزار نفر نوشته‌اند و هر یک از این شاگردان شخصیت‌های بزرگ علمی و چهره‌های درخشانی بودند که خدمات بزرگی انجام دادند. می‌خواهیم به دانشگاه بزرگ جعفری و نقش امام جعفرصادق(ع) به عنوان تنها استاد این دانشگاه بپردازیم.
    ابوحنیفه گفت: زمانی که منصور دوانیقی، امام صادق(ع) را احضار کرد، من آنجا بودم، به من گفت: بپرس و من چهل مسئله علمی را مطرح کردم و امام همه را پاسخ گفت... سپس ابوحنیفه با اشاره به امام صادق(ع) گفت: «دانشمندترین مردم آگاه‌ترین آنها به اختلاف مردم در فتوا و مسائل فقهی است» (مجلسی، بحارالانوار)
    مالک پیشوای فرقه مالکی می‌گفت: در علم و عبادت و پرهیزگاری برتر از جعفربن محمد، هیچ چشمی ندید و هیچ گوشی نشنید و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است.
    و شیخ مفید می‌‌گفت: «به قدری علوم از آن حضرت نقل شده که زبانزد مردم گشته و آوازه او همه جا پخش شده است.»
    در مجالس درس او، تنها کسانی که بعدها مذاهب فقهی را تاسیس کردند، شرکت نمی‌کردند، بلکه فلاسفه بزرگی از مناطق دوردست در آن حاضر می‌شدند.
    از سویی هر یک از شاگردان امام، شخصیت‌های بزرگ عصر و چهره‌های درخشانی بودند که خدمات بزرگی انجام دادند. گروهی از آنان دارای آثار علمی و شاگردان متعددی بودند. به عنوان نمونه «هشام بن حکم»، 31 جلد کتاب نوشته و «جابربن حیان» نیز بیش از 200 جلد در زمینه علوم گوناگون به خصوص رشته‌های عقلی، طبیعی و شیمی (که آن روز کیمیا نامیده می‌شد) تصنیف کرد که به همین خاطر به عنوان پدر علم شیمی مشهور شده است. کتاب‌های جابربن حیان به زبان‌های گوناگون اروپایی در قرون وسطی ترجمه شد و نویسندگان تاریخ، همگی از او به بزرگی یاد می‌کنند.
    
    وسعت دانشگاه
    «توحید مفضل» نام کتابی است که «مفضل بن عمر کوفی» آن را نوشت، او چهار روز پیاپی به محضر امام رسید، امام بیاناتی درباره آفرینش انسان از آغاز خلقت و نیروهای ظاهری و باطنی و صفات فطری و در خلقت اعضا و جوارح انسان و آفرینش انواع حیوانات و نیز آفرینش آسمان و زمین و... و فلسفه و مباحث دیگر ایراد فرمودند و مفضل آنها را نوشت.
    شاگردان دانشگاه امام صادق(ع) منحصر به شیعیان نبودبلکه پیروان اهل سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت برخورددار می‌شدند. پیشوایان مشهور اهل سنت، بدون واسطه یا باواسطه، از شاگردان امام بوده‌اند.
    در راس این پیشوایان، «ابوحنیفه» قرار داشت که دو سال شاگرد امام بوده است. او در این دو سال باید علوم و دانش خود را معرفی می‌کرد، او می‌گفت: «اگر آن دو سال نبود، من هلاک می‌شدم.»
    br>    پس از امام ششم، امام موسی کاظم(ع) فرزند آن امام پاسدار دانشگاه جعفری شد.هنوز پس از گذشت سال‌ها، دانشمندان، رصدشناسان و پزشکان نتوانستند تشخیص دهند که 1400 سال قبل چگونه امام در مورد مسائل علمی به درستی اظهارنظر کرده که هنوز دلیل علمی مشخصی ندارد، در ذیل به گوشه‌هایی از علم
     امام صادق(ع) می‌‌پردازیم.
    
    تعجب دانشمندان غربی
    دانشمندان عضو مجمع تحقیقات استراسبورگ در فرانسه تحقیق وسیعی مربوط به مذهب شیعه دوازده امامی از جمله تحقیق مربوط به حضرت امام ششم(ع) را به انجام رسانیدند و درباره ایشان کتابی به چاپ رساندند، به نام مغز متفکر جهان شیعه که در ذیل آنچه خواهید خواند گوشه‌هایی از کمالات امام صادق(ع) است که باعث تعجب آنان شد، امام صادق(ع) سال‌ها پیش به نکاتی در جهان علم اشاره داشت که پس از سال‌ها به اثبات رسید و باعث تعجب دانشمندان غربی شده است. به گوشه‌ای از علم و کمالات امام توجه کنید:
    امام صادق(ع) در دوازده قرن پیش توانستند پی ببرند که زمین به دور خود می‌گردد و در نتیجه روز و شب به وجود می‌آید؟ امام آن زمان به این حقیقت علمی پی برده بود که اثر نیروی جاذبه با دو شکل، یکی به شکل نیروی فرار از مرکز و دیگری به شکل نیروی جذب به سوی مرکز، بروز می‌کند و سبب می‌شود که اجرام آسمانی به دور خود بچرخند.
    امام جعفرصادق(ع) اعتقاد داشت هر قدر علوم پیشرفت نماید، سبب تقویت دینی می‌شود، به همین خاطر در دانشگاه جعفری، تمام علوم آن زمان تدریس می‌شد. تا جایی که علاوه بر فلسفه در محضر درس جعفرصادق(ع)، علوم فیزیک، شیمی طب، جغرافیا، هیئت، حساب و هندسه که غیر از علوم دینی بود، تدریس می‌شد. امام متوجه شده بود در جامعه‌ای که افراد آن ادیب و عالم باشند، تجاوز به حقوق دیگران، به ندرت دیده می‌شود و اگر همه از ادب و علم برخورددار شوند، روابط افراد در تمامی قسمت‌ها تسهیل می‌گردد.
    امام جعفرصادق(ع) علم را این‌گونه تعریف فرمودند: «هر چیزی که به آدمی بیاموزد علم است» و عقیده داشتند که پس از اجرای احکام دین، برای یک مسلمان واجب‌تر از ادب و علم چیزی نیست.
    امام فرمودند: جز ذات خدا، دانای مطلق وجود نداردبرای این‌که هرگز فردی از ابنای بشر نمی‌تواند از تمام دانستنی‌ها برخورددار شود.اگر انسان هزاران سال عمر کند و پیوسته مشغول تحصیل باشد تمام دانستنی‌ها را فرا نخواهد گرفت، بنابراین هرگز زمانی نمی‌رسد که یک نفر بتواند احساس کند که از علم غنی است. تنها آنهایی احساس می‌کنند که از علم غنی هستند که جاهل باشند و آن‌که‌ جاهل است، خود را از علم بی‌نیاز می‌داند.
    امام فرمودند: در بعضی از دنیاهای دیگر شاید علومی باشد که انسان نتواند آنها را تحصیل کند، چون در دنیای ضدماده، قوانین فیزیکی به غیر از قوانین فیزیکی دنیای ماست (بعدها انسان به کره ماه و همچنین سفر به دور زمین با سفینه را تجربه کرد، آنها به دنیایی رفتند که اجسام بی‌وزن بودندانسان‌ها در سفینه بی‌وزن هستند و این به آن معنی است که قوانین فیزیکی زمین با دیگر سیارات تفاوت دارد.)
    امام صادق(ع)، از پانصد علم برخوردار بود و همه را تدریس می‌کرد، دانشمندان و محققان برایشان مشکل بود که باور کنند، مردی دارای پانصد علم است.
    یکی از بدایع علمی امام، نظریه ایشان راجع به نور است، ایشان فرموده بودند که نور از طرف اشیا به سوی چشم ما می‌آید و از آن نور که از طرف هر شی به سوی چشم ما می‌آید فقط قسمتی به چشم می‌تابد و به همین جهت ما، اشیای دور را به خوبی نمی‌بینم و این نظریه سال‌ها بعد به اثبات رسید.
    همچنین فرمودند: برای این‌که بتوان چیزی را دید، باید آن شی روشن باشد و اگر روشن نیست باید یک شی نورانی بر آن بتابد و آن را روشن کند تا این‌که بتوان، آن را دید. همچنین فرمودند: سرعت نور که به طرف چشم ما می‌آید فوری و از انواع حرکات است. (خواننده محترم همان طور که می‌دانید سرعت نور بسیار بالاست که قرن‌ها بعد دانشمندان به چنین مسئله‌ای پی بردند).
    امام فرمودند: در بین ستارگانی که شب در آسمان می‌بینیم، هستند ستارگانی که آن قدر نورانی می‌باشند که خورشید در قبال آنها تقریبا بی‌نور است و نزدیک سیزده قرن طول کشید تا ثابت شد در جهان ستارگانی وجود دارد که خورشید، در قبال نور آنها، یک ستاره خاموش به شمار می‌رود.
    یکی دیگر از نظریه‌های جالب توجه، مربوط به طول عمر انسان می‌باشد. امام فرمودند: آدمی برای این آفریده شده است که عمری طولانی داشته باشد، اما خود او عمرش را کوتاه می‌کند. اگر انسان طبق قوانین دین اسلام عمل نماید و از منهیات بپرهیزد از عمر طولانی بهره‌مند خواهد شد. بعدها دانشمندان گفتند که مغز متفکر جهان شیعه دلایل طول عمر را پیش‌بینی کرده بود، یکی رعایت بهداشت و دیگری خودداری از پرخوری.
    یکی از مظاهر نبوغ علمی امام جعفر صادق(ع)، توصیه او به مادران بود تا این‌که فرزند شیرخوار را در طرف چپ خود بخوابانند تا آنان راحت‌تر تغذیه کنند. هیچ‌کس به فایده این سفارش پی نبرد و حتی بعضی‌ها هم این کار را خطرناک می‌دانستند، اما سال‌ها طول کشید تا دانشمندان به اهمیت این سخن پی بردنددر قرن بیستم، پس از آزمایش‌های متعدددانشمندان مرکز تحقیق دانشگاه کورنیل متوجه شدند که طفل در شکم مادر نه فقط عادت به شنیدن ضربان قلب او می‌کند، بلکه آن ضربات به حیات وی نیز وابستگی دارد و هرگاه ضربان قلب ادامه نیابد، طفل در شکم مادر از گرسنگی می‌میرد. این امر برای مادر عادت می‌شود، به نوعی که وقتی در آغوش مادر قرار می‌گیرد، سرش را بر سمت چپ بدن مادر می‌گذارد و از سینه سمت چپ او شیر می‌خورد، چرا که گوشش به صدای ضربان قلب مادر، عادت کرده است.
    امام در خصوص مرگ فرمودند: اگر مرگ نبود مردم خداپرست از خدا نمی‌ترسیدند. اگر مرگ نباشد زندگی برای هیچ‌کس لذت ندارد، همن طور که اگر کار کردن نباشدهیچ‌کس از استراحت لذت نمی‌برد، اگر مرگ وجود نداشته باشد، در قلب آدمی، ذره‌ای ترحم، حتی نسبت به فرزندش به وجود نمی‌آید.
   همین طور که می‌دانید سرعت نور بیشتر از صوت است، نظریه‌ای که در قرن بیستم به اثبات رسید. جابربن حیان از شاگردان امام از ایشان پرسید: آیا یقین دارید چیزی نیست که دارای حرکت نباشد؟ امام پاسخ داد: در این موضوع تردید ندارم.
    جابر پرسید: آیا صدا حرکت می‌کند؟
    امام پاسخ دادند: بله ای جابر، صدا حرکت دارد ولی حرکت آن کندتر از حرکت روشنایی می‌باشد، تو وقتی از راه دور می‌بینی که مردی در دکان آهنگری روی سندانپتک می‌کوبد، صدای برخورد پتک با آهنی که روی سندان است، دیر به گوش تو می‌رسد، در صورتی که در همان لحظه که پتک بر سندان فرود می‌آید تو می‌بینی که فرود آمد. نوری که به سندان و پتک می‌تابد، در یک لحظه به چشم تو می‌رسد و تو آن دو را می‌بینی، اما صدای برخورد پتک با سندان چون به اندازه نور سرعت ندارد دیرتر به گوش تو می‌رسد. جابر پرسید چقدر دیرتر به گوش می‌رسد؟ امام پاسخ دادند: این بسته به فاصله صدا با تو می‌باشد (خواننده محترم درست مانند صدای رعد و برق که ابتدا نور رعد و برق را می‌بینید و ثانیه‌هایی بعدصدای آن را می‌شنوید.)
    امام سال‌ها قبل به سیارات جهان آگاهی داشت و فرمودند: «در بین ستارگان سیار، ستاره‌ای درخشنده‌تر از زهره، وجود ندارد و پس از زهره، مشتری درخشان‌ترین سیاره نام گرفت». سال‌ها بعد تحقیقات ستاره‌شناسان چنین مسئله‌ای را تایید کرد و این نمونه‌ها تنها مواردی از واقف بودن به پانصد علم امام بود که در بالا گوشه‌ای از آن را خواندید.

  
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام دوستان با دو مطلب جدید و جذاب در خدمت شما هستم
+ سلام دوستان با دو مقاله جدید در خدمتم سر بزنید دست خالی برنمی گردید
+ سلام دوستان اگر دوست دارید در مورد سریال جومونگ اطلاعاتی بیشتر بدانید به وبلاگم سر بزنید دست خالی برنمی گردید